Därför behövs digitalvård

Långa väntetider och patienter som tvingas att söka vård på fel vårdnivå är vårdens allra största utmaningar och problemen fortsätter att växa. Genom digitala vårdtjänster finns det dock ett kostnadseffektivt sätt att se till att fler patienter att får rätt vård i tid. 
– Genom vår tjänst får patienterna svar inom tre minuter, säger Martin Lindman på Doktor.se

Enligt siffror från myndigheten Vårdanalys upplevs tillgängligheten i den svenska sjukvården som sämre än i jämförbara länder och utvecklingen går tyvärr åt fel håll. 2013 fick 92 procent av alla patienterna som ringde primärvården kontakt samma dag, 2016 var den siffran 87 procent. Enligt sidan ”Väntetider i vården” får dessutom 33 procent av de som söker primärvård i Sverige inte möjlighet att träffa en allmänläkare samma dag.

Den dåliga tillgängligheten är ett stort problem för enskilda patienter som kan uppleva stress och oro på grund av väntan och vars sjukdomsbild kan förvärras. Dessutom kan bristande tillgänglighet leda till ökande vårdkostnader eftersom patienter istället söker sig till akutvården för att få hjälp. Enligt en internationell studie ligger Sverige över EU-snittet när det gäller patienter som söker sig till akutmottagningar eftersom primärvården inte varit tillgänglig.   

Digital vård frigör resurser
De senaste åren har digitala vårdtjänster som Doktor.se dykt upp som en kostnadseffektiv lösning på det här växande problemet.
Enligt Carl-Olof Veraeus, Vårdutvecklingschef och läkare Doktor.se, skulle ungefär 60 procent av alla som idag besöker en vårdcentral istället kunna behandlas digitalt på distans.

– Genom vår tjänst får patienterna svar inom tre minuter, förklarar han.

Att digital vård innebär en kostnadsbesparing framgår också av en rapport från konsultföretaget McKinsey. Enligt den rapporten skulle digital teknik kunna halvera de fysiska besöken på Sveriges vårdcentraler och bespara vården 36 miljarder kronor. Carl-Olof menar dock att den största fördelen med digitala vårdtjänster ändå ligger hos patienterna som snabbare kan få rätt vård.

I samband med att de digitala vårdtjänsterna blivit allt populärare har vissa kritiker menat att den ökade tillgängligheten även innebär att personer som inte är i behov av vård upptar läkarnas tid ”i onödan”. Enligt VD Martin Lindman  är Doktor.se dock utformat för att undvika just detta. Grundarna till bolaget har en lång erfarenhet av att arbeta med primärvård och har designat tjänsten för att efterlikna ”flödet” i den vanliga vården.

När du ringer till Doktor.se får du därför alltid prata med en sjuksköterska först som gör en inledande bedömning om du behöver vård och i så fall vilken typ. Utifrån den bedömningen kan du antingen få genomföra ett digitalt möte med en läkare eller få hjälp att boka in ett vårdmöte på en fysisk vårdcentral.

– Vi hjälper till att undvika onödiga läkarbesök och gör det enklare för patienterna att snabbt hamna på rätt plats i vården. Alternativet till digitala tjänster som vår är tyvärr att patienten ofta söker akutvård eftersom den vanliga vården inte är tillgänglig eller inte söker vård alls.

Läs mer om Doktor.se och digitalvård här.

Presenteras av

 

 

Doktor.se är ett modernt och personligt vårdföretag som arbetar med digital sjukvård. Med erfarna specialistsjuksköterskor, läkare och psykologer, hjälper vi våra medlemmar att få snabb och effektiv vård. Vårt mål är att leverera en helt ny nivå av service inom svensk vård.

Vi hjälper dig med: rådgivning, boka läkartider, distansvård, recept, remisser och mycket mer – helt kostnadsfritt. Vi följer alltid upp varje ärende. I vår app ger vi dig även exklusiva erbjudanden kring vård och hälsa samt samlar intressanta artiklar och nyheter som kan passa dig och din familj.

Doktor.se är en godkänd vårdgivare. Rådgivning och bokning utföres av legitimerad vårdpersonal och specialister inom sitt område. Doktor.se äger även fysisk primärvård och har stor erfarenhet av svensk sjukvård.

 

Läs mer om Doktor.se här